Jak wybrać odpowiedni magnez – jon magnezu (Mg2+)

Jon Magnezowy — Definicja


Jon magnezowy mg2+; jon magnezu (+2) – jeden z głównych kationów wód podziemnych. Występuje z reguły w podrzędnych stężeniach w stosunku do pozostałych kationów. Jon magnezowy występuje na jednym poziomie utleniania – jako kation dwudodatni. Towarzyszy zwykle jonom wapnia, wyraźnie ustępując im ilościowo. Pochodzi z wietrzenia minerałów skał magmowych i ługowania skał osadowych – głównie dolomitów. Aktywnie uczestniczy w procesach sorpcyjnych. Nadaje wodzie cechę zwaną twardością. → Twardość wody. [AM]

Przyswajalność magnezu — rodzaje magnezu


Zapotrzebowanie na magnez dotyczy jonów magnezu (Mg2+), a nie całego związku, w jakim ten pierwiastek występuje.

O tym należy pamiętać:
nie przyswaja się magnez, a jony magnezu.

Rodzaje magnezu i ich przyswajalność:

  • chlorek magnezu
  • cytrynian magnezu
  • asparginian magnezu
  • mleczan magnezu
  • węglan magnezu
  • tlenek magnezu
  • Glutaminian
  • Asparaginian magnezu

Najlepiej przyswajalny magnez to chlorek magnezu (czda). Jego przyswajalność jest na poziomie 90% oraz ma imponującą szybkość wchłaniania. Przeciwieństwem chlorku magnezu są: tlenek magnezu, glutaminian, asparaginian magnezu, których przyswajalność to tylko około 4%.

Ostatnio coraz popularniejszy jest chelat magnezu, a ilość produktów bazujących na nim cały czas rośnie. Niestety na czas pisania artykuły nie są przeprowadzone sensowne badania, które udowadniają jego świetną przyswajalność. W związku z tym pozostaje nam podjąć decyzję czy zaufamy reklamie sprzedającej dany produkt, czy nie.

Ilość jonów — Zapotrzebowanie


Dobowe zapotrzebowanie na magnez jest bardzo zróżnicowane. W przypadku dorosłej osoby wynosi ono zwykle 300-400 mg jonów magnezu.

Więcej potrzebują:

  • kobiet w ciąży i w okresie laktacji
  • u młodzieży w okresie intensywnego rozwoju
  • u osób ciężko pracujących fizycznie
  • sportowców
  • w licznych stanach chorobowych
  • którym towarzyszy utrata magnezu.

Większość reklam z produktami magnezowymi podaje informacje o dziennym zapotrzebowaniu na magnez, które wynosi 300-400 mg magnezu. Czy aby na pewno?

Zapotrzebowanie na magnez w ciągu doby jest bardzo zróżnicowane i zależy od sposobu życia. W przypadku dorosłej osoby wynosi ono około 300-400 mg, ale nie magnezu, a jonów magnezu. Dla przykładu: Producent reklamuje swój produkt w telewizji. W reklamie podaje informację w jednej tabletce mieści się, aż 400 mg magnezu”. Natomiast czytając skład na opakowaniu tego produktu, napisane jest, że jedna tabletka zawiera 34 mg jonów magnezu. Szybko kalkulując, potrzebujemy 12 tabletek tego produktu, aby uzupełnić zapotrzebowanie na magnez w ciągu dnia.

Sensowny magnez powinien zawierać 50 – 100 mg jonów na tabletkę. Jeżeli producent podaje, że jedna tabletka zawiera 300 mg jonów, to może to oznaczać użycie tlenków. Co z tego, że ma dużo jonów magnezu. Wchłanialność jest znikoma tylko około 4% – dlatego warto dokładnie czytać skład.

Należy pamiętać, że wspomniane zapotrzebowanie dotyczy kationów magnezu (Mg2+). Nie całego jego związku, w jakim ten pierwiastek występuje. Opisana na niektórych opakowaniach zawartość soli mineralnych, to nie to samo, co zawartość jonów. Aby mieć pewność co do wartości danego produktu należy zawsze poszukać informacji typu: „Jedna tabletka zawiera 300 mg Magnesii hydroaspartas (magnezu wodoroasparaginianu), co odpowiada 20 mg jonów magnezu (Mg2+)”. Należy jeszcze raz podkreślić, że tylko ta druga wartość jest dla nas istotna.